Min häst vill inte ta kontakt med bettet

Min häst vill inte ta kontakt med bettet. Vilket bett ska jag välja för att få bättre kontakt? Hur många gånger har jag inte läst den frågan på olika forum och jag blir lika less varje gång. Självklart fyldes tråden med svar om diverse olika bett som alla kunde lösa problemet. Eftersom ingen ändå lyssnar så höll jag mig ifrån tråden men kan inte låta bli att ta upp ämnet här. 

Den som ställer frågar är oftast inte ute efter sanningen eftersom sanningen är att det inte är bettet det är fel på utan ridningen. Om din häst inte vill ta stöd i bettet är det för att den rids fel. Kan såklart också vara att hästen har problem i munnen eller att du har ett bett som är så pass obehagligt att hästen inte vill ta stöd men om vi förutsätter att hästen är frisk och att du har ett normalt bett så är det bara din ridning kvar att skylla på. Anledningen till att hästen inte tar kontakt med bettet är för att den har knäppt av i nacken vilken en häst gör om den inte rids över ryggen samtidigt som ryttaren försöker få den att gå på tygeln genom att dra i tyglarna. Ni vet dessa klassiska hårda, sågande eller ställande händerna. 

Minns att jag själv kunde vara så nöjd när jag fick en häst att lätta i handen men i själva verket fick jag den bara att knäppa av i nacken. En häst som inte vill ta stöd i handen bär på spänningar i kroppen och blir svår att rida i en ärlig form. Hästen ska såklart inte vara tung i handen utan självbärig men blanda inte ihop lätt stöd med inget stöd. Det tar faktiskt väldigt lång tid att korrigera en häst som har knäppt av (bruten nacklinje). Man får kämpa med att få hästen att vilja söka nedåt framåt istället för nedåt inåt. Men det går att lösa med lite tid och tålamod. När hästen väl lärt sig att söka framåt kommer den vilja ta kontakt med bettet igen.

Det största problemet är att även om de flesta nog innerst inne vet att det inte är bettet som är problemet så finns det inte tillräckligt mycket kunskap ute så många får inte hjälp även om de letar runt bland mängder med tränare. Då blir det lättare att skylla på bettet och köpa ett nytt.

Kommentarer:

1 Haiziltele:

Cryptocurrency rates are breaking records, which means you have the opportunity to make money on cryptocurrencies. Join our system and start making money with us. Go to system: https://tinyurl.com/yhrshdnd

2 Haiziltele:

Cryptocurrency rates are breaking records, which means you have the opportunity to make money on cryptocurrencies. Join our system and start making money with us. Go to system: https://tinyurl.com/yzakgu84

3 Haiziltele:

Cryptocurrency rates are breaking records, which means you have the opportunity to make money on cryptocurrencies. Join our system and start making money with us. Go to system: https://tinyurl.com/yhkrvfgc

4 Haiziltele:

Cryptocurrency rates are breaking records, which means you have the opportunity to make money on cryptocurrencies. Join our system and start making money with us. Go to system: https://tinyurl.com/yjgobabf

5 Swich:

Hi, this is Irina. I am sending you my intimate photos as I promised. https://tinyurl.com/yj26ghzs

Kommentera här: