Idag hade vi flyt

Min sambo ville ta ut Musse på en tur så jag red bara Nacho idag. Jag värmde upp med longering och nu är han verkligen i ett bra läge där han direkt börjar stretcha ut ordentligt. Det tog ca 20 min att värma upp honom med longering innan jag satt upp.

Först var han lite motvillig när jag red i skritten och det märktes tydligt att jag inte kan fortsätta låta honom bara böja sig för innertygeln för då fuskar han när jag tillexempel ber om en skänkelvikning. Idag försökte jag därför vara väldigt noga med att rida med yttertygeln. I traven började han dock stretcha nästan direkt och höll det jättefint passet igenom. Jag kunde trava ganska länge och jag kunde sitta ner (sitter ca 5-10 steg åt gången), lägga volt och byta varv. Bad om skänkelvikning i trav men det har han svårt för att göra utan att ta upp huvudet. Jag testade också att plocka upp formen något och det gick sådär jag får fortfarande mest resultatet att han försöker rycka ner huvudet igen men jag tror inte att han tappar ryggen känns i alla fall inte så. Jag ska fortsätta försöka och se vad som händer.

Överlag var det ett riktigt bra pass och jag är nöjd över min häst han blir bättre och bättre

Nacho i fint rosa schabrak.
 
Såhär ska det se ut när hästen skummar i munnen inte som man ser på dressyrbanorna där det rinner fradga ur munnen på hästen.
 
 
Som vi ser på den här bilden.
 
 

Kommentera här: