Höstrusk men fina hästar

Nu har vi riktigt rått och kallt höstväder och jag är förkyld och skulle helst villa sitta inne under ett täcke hela dagarna. Marken är fortfarande torr och fin så vi skulle säkert kunna fortsätta träna i hagen ett tag till men nu vill jag träna i ridhus istället.

Släpade i alla fall ut mig för att longera hästarna och de var båda jättefina. Arbetade båda vid hand först och idag kom jag fram till att knepet med Musse är att helt enkelt låta honom gå och istället för att försöka bromsa honom så är jag lugn, håller hans tempo och så länge han inte tränger elller rusar låter jag honom vara. Ett tips förresten för er som kör arbete vid han med era hästar är att titta på hur hästen sätter ner hovarna. Försök hitta det tempo där ni får så stort övertramp som möjligt dvs där hästen sätter ner bakhoven framför framhovens hovavtryck. Då får man en känsla av vilket tempo hästen bör hålla. Musses ultimata tempo var helt klart högre än vad jag trodde.

Musse var också betydligt lugnare än väntat med tanke på att han har haft tre vilodagar den här veckan. Mjuk i traven var han också, matte är nöjd:)

Kommentera här: