Det här med lösdrift

Snön öser ner vilket har lätt till att kvällens ridhusträning blir inställd pga avsaknad av vinterdäck på transport. Alltid surt när det straffar mig själv att jag inte har bättre framförhållning och bokar däckbyte i tid:(
 
Har de senaste dagarna funderat på det här med uppstallningsallternativ och på hur olika syn hästägare verkar ha. För mig var det självklart att fick jag välja själv skulle mina hästar självklart gå på lösdrift. Så när vi köpte eget var det inget snack om saken, en lösdrift skulle det bli. Att ha hästarna på lösdrift är både enklare, billigare och framför allt bättre för hästarna. På Nacho märktes det tydligt att han aldrig trivdes med att stå längre stunder i box ofta såg jag när jag kom på morgonen att han hade gått runt runt i boxen för det var skit överallt. 
 
Jag har hört flera gånger hur folk påstår att lösdrift bara är för lata människor och då vill jag bara kontra med att vad är det för fel med det? Varför inte göra alla vardagssysslor så enkla som möjligt? Hästar tar mycket tid i alla fall så varför inte satsa på att göra det man kan för att det ska gå lite snabbare? I vår lösdrift har vi tillexempel en vattenkran precis bredvid vattenkaret vilket gör att jag inte behöver släpa flera hinkar vatten varje dag. Är jag lat eller smart? Jag har också en lampa i lösdriften så att jag kan mocka även när det är mörkt.
 
De mörkare "fläckarna" är spillt vatten. Blir så ibland när man inte håller koll på vattenslangen. Allt ser förövrigt extra skitigt ut när man fotar med blixt.
Bakom den fula, snea men fullt funktionsdugliga luckan har vi en vattenkran, el till lampan samt agregatet till termobaren. Vi har en elkabel dragen så att inte vattnet i kranen ska frysa men vid -20 fryser det tyvärr ändå men förra året var det max 5 dagar som detta var ett problem. Kommentera gärna om ni har några smarta lösningar på problemet.
 
Måste lösdrift inebära fri tillgång på grovfoder? Nej. det är inte ett måste dock bör man anpassa mängden mat efter hur kallt det är. Under de kallaste månaderna jan-feb så brukar jag se till att det finns halm i lösdriften eftersom det blir varmare att ligga på. Sen brukar de få några extra kg hö samt att de äter av halmen. Men har du en lättfödd häst är det helt klart enklare att ha fri tillgång. Jag fodrar mina hästar fyra gånger per dag eftersom de skulle bli jättefeta på fri tillgång. Personligen gillar jag inte att låta hästarna stå på halm eftersom jag hatar att mocka halm men när det är kallt får jag helt enkelt stå ut.
 
Träpellets från byggmax, Billigt och lättmockat.
Ska köpa fler påsar pellets ikväll för det behövs en rejäl påfyllning. Men håller man efter brukar det inte behövas så mycket mer än 2-3 säckar i månaden och en säck kostar 39kr. Vi har satt armeringsjärn över fönstrerna för att inte riskera olyckor.
 
Fryser inte hästarna? Nej, de har rejäl vinterpäls och blir inte kalla. Personligen tror jag att har man bara bra med vindskydd och ger tillräckligt med mat så behövs nästan aldrig täcken. Känn själv med fingrarna i pälsen på hästen så känner ni att närmast huden är hästen varm och torr. Men vill man ha täcke ändå är det upp till en själv. 
 
Här står Nacho under tak och äter hö. 
 
Blir det inte svårare att hålla hästarna rena? Jo i och med att de står ute i kylan kan jag ju inte duscha dom vintertid så ja de blir skitiga men det kan jag leva med och mycket kan lösas med borstning och torrshampoo.
 
Min häst får inte stå i vindskyddet med de andra eller min häst blir stressad av lösdrift. För att en lösdrift ska fungera måste man vara nogrann med att flocken fungerar tillsammans och man måste skapa bra förutsättningar för alla individer. Om din häst blir stressad av lösdriften är det kanske inte så att det är fel på lösdrift utan bara att det är fel på just den där lösdriften. Genom att planera sin lösdrift nogrannt kan man förebygga flera problem. Ska du tillexempel ha fem hästar så bygg inte ett vindskydd med minimimåtten för fem hästar utan bygg istället för minst sju hästar. En för trång lösdrift ger nästan alltid att någon häst inte får komma in alls. Låt gärna vindskyddet ha två öppningar så att en lågrangad häst kan komma undan om det behövs. Min pappa ville gärna bygga igen öppningen på vår lösdrift så att den inte skulle vara lika stor men hade han gjort det så hade Nacho kanske inte ens vågat sig in. Tänk även efter vart ni fodrar för fodrar ni i lösdriften måste ni verkligen ha ordentligt med plast så att alla hästar kan äta i lugn och ro. Jag fodrar aldrig inne för då skulle det troligtvis bara bli bråk eller att nacho inte fick någon mat alls. Om ni inte kan bygga ett större vindskydd så kan det vara en idé att istället bygga ett till. Då finns det alltid skydd för den som behöver.
 
Vi har byggt till ett litet tak som gör att ytan längst in alltid är torr och skyddad och även om Musse skulle få för sig att inte släppa in Nacho så har Nacho alltid möjlighet att få tak över huvudet.
 
Åter igen en dåligt skött lösdrift är lika dålig som ett dåligt skött stall fördelen är dock att om man skiter i att mocka i en lösdrift kan hästen välja att stå någon annanstans medan den i en box inte kan flytta sig alls. Så lägg lite tid på att planera och bygg en bra lösdrift med smarta lösningar som fungerar bra för både häst och människa. Jag har även en skötselplats innomhus där jag också har all utrustning så det gör ju en hel del för min egna bekvämlighet. Men visst skulle jag om jag hade gott om pengar vilja bygga ännu bättre och större.  
 
Vissa påstår att man inte kan ha hästen på lösdrift för då kommer den inte klara av att åka och tävla och stå uppstallad. Men det kan jag berätta var inget problem när mina hästar var iväg till Halmstad på träning. 
 
Hoppas att jag har lyckats slagit hål på några myter om lösdrift.

Kommentera här: