Att träna häst är roligt

Gårdagens ridhusträning gick väldigt bra för båda hästarna. Anna och Musse fortsätter utvecklas tillsammans och de börjar bli riktigt bra. Det tar lite tid när man börjar från början men när man som ryttare väl har hittat kännslan går det bättre och bättre. Det gäller att man lär sig se och känna när det blir rätt för sen handlar det "bara" om att kunna skapa och bibehålla den kännslan. De fick försöka sig på lite skänkelvikningar i skritt men det är inte Musses grej så han ville inte korsa benen (vi får jobba mer på det från marken). Men trots att han inte gjorde övningen korrekt så gav den ändå resultat och han stretchade superfint efter det. Som det ser ut nu så skrittas Musse 90-95% av passet vilket kan verka lite men det är skritten som kommer bygga upp honom och leda till att traven och så småningom galoppen blir bättre. Det är så kul att ha någon att träna med och någon som faktiskt tycker att det är kul att "bara" skritta runt, jag hoppas verkligen att hon kommer vilja fortsätta rida med mig.
 
Nacho arbetade jag vid hand och sen red jag honom. Idag var han tillräckligt fokuserad att jag faktiskt kunde få ut det jag ville av passet. Vi gjorde en hel del skänkelvikningar i skritt men i traven fokuserade jag enbart på att han skulle slappna av vilket han faktiskt gjorde. Så nästa gång kan vi jobba vidare och ställa lite mer krav. Idag kom dock snön och jag har inte bytt till vinterdäck på transporten så vi får se om det blir någon mer träning den här veckan. Hatar att behöva vara så beroende av vädret.
 
 
 
Var snö överallt när jag gick ut imorse.
 
 
 

Kommentera här: